יום שבת, 15 במרץ 2014

איורוודה, אהבה ושמש

השבוע הרצה דר' ג'ון דווילרדס על איורוודה שפירושו מדע החיים, מקור השיטה בהודו כגישה הוליסטית לאיזון הגוף והנפש. הוא דיבר הרבה על השיטה והאופן בוא היא מוציאה ממך את האני האמיתי שלך באמצעות ריפוי הגוף ובעקבותיו הנפש. אני נתפסתי לסיפור קטן שהוא סיפר שהלך בערך ככה:

הגיעה אליו אשה לטיפול ובמהלכו היא סיפרה שבעלה משגע אותה באופן דיי קיצוני. היא סיפרה שבעלה הוא דיי כלומניק, הוא מעשן כל היום גראס, לא זז יותר מדי ולא עובד כבר שנתיים. בכל הזמן הזה הבית נראה זוועה, החצר מוזנחת, הגדר שבורה. בתים פרטיים באמריקה, אגב, זה לא סמל סטטוס מקביל למה שקורה בארץ.  

דר' דווילרדס שאל את המטופלת שלו שאלה נדרשת במצב העניינים המתואר, הוא שאל פשוט "את אוהבת אותו?". היא חשבה על השאלה קצת ואמרה... "כן". מפתיע, אבל הוא אמר לה, אם ככה אני רוצה שעד הפגישה הבאה שלנו, קחי דף ותרשמי עליו מהם הדברים שאת אוהבת בבעלך, למה בעצם את אוהבת אותו.

אחרי ארבעה ימים הם נפגשו שוב. המטופלת הביאה את מה שכתבה ודר' דווילרדס שאל אותה: איך היה לכתוב את כל מה שכתבת? היא אמרה שלקח לה כמה זמן להתגבר על כל הרגשות השליליים וכל האיכסה שהיה לה בלב עד שהגיעה לחלק שבו היא כתבה מה היא אוהבת ואז, כשהיא כתבה את החלק הזה, היא הרגישה ממש טוב. ממש טוב ונעים וחמים.
היא מאד לא אהבה את איך שהמצב גרם לה להתנהג בשנתיים האחרונות. היא הרגישה שהיא כל הזמן כועסת וצועקת ועצבנית והיא לא רצתה להמשיך להיות כזו. היא לא חשבה שמותר לה פשוט לאהוב את בעל, כי אחרת, איך הוא ילמד איך מתנהגים, נכון? 

מה שהדר' אמר לה הוא, תחשבי על השמש. השמש מחממת ונותנת מאורה כל הזמן, נכון? היא נותנת את האור שלה לכל מקום בעולם, לא משנה מה עושים שם, נכון? היא נותנת אור לטקסס, למרות שהורגים שם המון חיות. היא נותנת אור באיראן, היא מאירה את פקיסטן. השמש לא מחליטה כל יום, לא להאיר חלק שמתנהג כך או אחרת. השמש תמיד מאירה וחמה. 

הסיפור נגמר באמריקאית כמובן, אחרי כמה ימים של רוגע היא הגיעה הביתה ופתאום הכל היה מסודר ונקי ומתוקן, סוף טוב. אני מבחינתי אהבתי את דימוי השמש מאד מאד וקיבלתי עוד קצת חומר למחשבה.



ולגבי האיורוודה,

באיורוודה מחלקים את האנשים לפי שלוש הדושות ואטה, פיטה, קאפה והשילובים בינהן. הדושות הן אנרגיות החיים המורכבות מחמשת האלמנטים שבטבע והיחס ביניהם, אתר-לעיתים נקרא חלל, אש, אוויר, מים ואדמה). הדושות מייצגות מערך של מאפיינים אישיותיים ופיזיים כשמחלה נובעת מחוסר איזון והמטרה היא תמיד להיות באיזון.
האיבחון נעשה על ידי סדרה ארוכה של שאלות שהמאובחן עונה עליהם, או שהוריו של מאובחן צעיר עונים למענו.
אכילה לפי האיורודה, צריכה להיות בהתאם לדושה המאפיינת אותך ביותר, לטבע ועונות השנה. טיפול איורוודי יכלול התאמת אופן האכילה, תירגול יוגה, תרגילי נשימה, מדיטציה, ניקוי (למשל צום מיצים).  היופי בגישה הוא שהיא בהחלט מתייחסת ליחודיות של המטופלים ומנסה להתאים לכל אחד את מה שיעבוד בשבילו. ישנם ספרים רבים על הנושא ואיבחונים רבים ברשת, גם באתר של דר' דווילרדס, תהנו.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה