יום חמישי, 23 בינואר 2014

אוכל מעובד - עובדים עלינו?

אם היינו צריכים להכין בבית המבורגר בלחמניה או נאגטס  וצ'יפס, היינו אוכלים את זה באותה תדירות כמו היום, שניתן ללכת בקלות למק הקרוב או להוציא מהפריזר?
לא משנה כמה חברות האוכל הקפוא ימכרו לכם שהם מכניסים ויטמינים לאוכל ומכינים אותו הכי בריא שהם יכולים, זה תמיד יהיה פחות איכותי מכל מה שתכינו בבית. עם חומריי שימור, צבע, טעם וריח ומלח למכביר. 





רק אחרי שעברתי לגור פה באמריקה וגרתי פה קצת, הבנתי עד כמה האמריקאים מנותקים מהאוכל שהם אוכלים ומה זה אומר לאכול בעיקר אוכל מעובד. זה הכה בי ביומולדת של בתי הקטנה נוגה. הכנתי לה עוגה וקישטנו אותה יחד, כרגיל.
ביום ההולדת שהיה בפארק עם הילדים מהגן שלה, ניגש אליי אחד האבות ושאל ממה העוגה עשויה. שאלה לגיטימית בארה״ב בהתחשב בכך שכל ילד שני פה אלרגי למשהו. אמרתי לו ששמתי בעוגה קמח, סוכר, חמאה, ביצים... ושאלתי אם הבת שלו אלרגית למשהו. רק אז שמתי לב לעיניים שהוא פער עליי. והשאלה שלו הייתה What? You made it from scratch? הבחור רק רצה לדעת אם העוגה חלבית (טעמי כשרות מסתבר) והתשובה שלי פשוט היממה אותו. הוא רצה רק לדעת מה היה כתוב על הקופסא של האבקה ממנה מכינים פה עוגות, חלבי או לא.

אחר כך הבנתי שעוגות באות מקופסאות אבקה, גם פנקייקס, אפילו פירה... וזה בלי לספור בכלל את האוכל המעובד הרגיל: נאגטס עוף, קרקרים מלוחים שמאד נפוצים פה והמון מאכלים מוכנים מראש, מהפריזר למיקרו/תנור. הרבה יותר מהיר לזרוק לתנור נאגטס וצ'יפסים מוכנים מאשר לעמוד ולטגן לבד. זה גם הופך את הסוג הזה של האוכל לזמין יותר וכך אוכלים אותו יותר. 

השיא מבחינתי הוא התפוחים בקוסקו שמגיעים חתוכים בשקיות אישיות לשים בתיק לילדים לקחת לביה"ס. שמתם לב שכשחותכים תפוח הוא מתחמצן ומשחים די מהר. התפוחים בשקיות האלה נשארים לבנים ימים.. באופן מוזר, גם תפוח רגיל שאני חותכת פה לא משחים מהר כמו בארץ... הנדסה גנטית? חומרים משמרים?

זה מאד נוח להכניס לקחת לעבודה ולביה"ס אוכל מוכן ומאורגן. זה חוסך זמן, עבודה וכאב ראש. אבל מה המחיר? מהם החומרים הכימיים שאנחנו מכניסים לגוף? הידרדרות הבריאות בארה״ב ב 20 שנים האחרונות מאד ידועה ויש לאוכל מעובד תרומה נכבדה להשמנה כמובן ולעלייה משמעותית במחלות שקשורות באופן ישיר למזון שאנשים צורכים כמו סכרת וייתר לחץ דם. חשבתי שבישראל המצב שונה. החלטתי לבדוק את המידע שמשחררים משרד הבריאות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.  


"17% מהאוכלוסייה דיווחו כי רופא אבחן אצלם (אי פעם) לפחות מחלה כרונית אחת מבין המחלות הבאות: יתר לחץ דם, אוטם בשריר הלב, סוכרת, אסטמה, סרטן (לעומת 15% בשנת 2000). בגיל 65 ומעלה כמעט 70% דיווחו שהם אובחנו עם מחלה כרונית אחת לפחות (מהמחלות הנ"ל)...בהשוואה לשנת 2000, בקבוצת הגיל 74-65, עלה אחוז האנשים המדווחים על המחלות יתר לחץ דם (מ-40% ל-48%, עליה ב-20%), סוכרת (מ-17% ל-22%, עליה בכמעט 30%) וסרטן (עלה מ-5% ל-6.8%, עליה בכ-35%)."

מזון למחשבה...



2 תגובות:

  1. מה עם טרנד מזון הבריאות שכביכול שוטף את אמריקה? את מרגישה אותו בצורה כל שהיא?

    השבמחק
  2. אמריקה וניו יורק הן שתי ישויות נפרדות. בניו יורק אפשר למצוא הכל! ליד העבודה יש לי חנות טבע עם כל סוגי הקמח האפשריים, כולל קמח קינואה וכוסמין וכל מה שקיים בשוק. במכולת הקטנה ליד הבית יהיה חלב אורז, קוקוס, סויה ושקדים בכמה סוגים. מצד שני בהרבה מסעדות עדיין קשה להזמין סלט נורמלי. בשאר אמריקה המצב שונה מאד, כשאנחנו עוצרים בתחנות דלק לקנות קפה בדרך בטיולים, אם תרצה חלב לקפה תוכל לבחור בין שמנת לחלב מלא, שניהם 30% שומן ומעלה.. אפילו על חלב רזה לא שמעו שם. אז המודעות גוברת בעיקר בערים הגדולות, אבל יש מקומות שממש קשה להסתדר בהם אם אתה מחפש אוכל בריא.

    השבמחק