יום שלישי, 25 בפברואר 2014

מה שיותר ירוק יותר בריא

אחרי 4 ימים בארץ יצאתי מהג'ט לג סופסוף. ישראל אחרי ניו יורק נראית מאד רגועה ודי מאובקת ואני לא מבינה למה האנשים עצבניים. ניו יורק מאד רועשת וסוערת וזזה כל הזמן וכאן נראה כאילו אין סיבה שלא תהייה שלווה. ההזדמנות הזו להסתכל על ארצי מולדתי מהצד, מעניינת וקצת משעשעת.

באחד הביקורים אצל חברים יצא לי לטעום ממרח קישואים תעשייתי עם המון פוטנציאל. הוא היה טעים אבל שמן מאד ויצאתי עם צרבת מהחוייה, לא משהו שרציתי לחזור עליו. המשכתי לחשוב על הנושא מדי פעם.

בינתיים למדתי השבוע בביה"ס המקוון שלי על טבעונות מדר' ניל ברנרד ועל ה Nutrients Diet של דר' פורמן שהמציא את מדד האנדי ANDI שמציין מזון לפי היחס בין הקלוריות שהוא מכיל לערך התזונתי שלו. כלומר ככל שיש יותר מינרלים ווויטמינים על פחות קלוריות כך ערכו של המזון עולה במדד.

גם דר' ברנרד וגם דר' פורמן עוסקים במחקר על מניעת מחלות וטיפול תזונתי במחלות כמו סכרת וסוגים שונים של סרטן ואחד הנושאים ששניהם מקדמים הוא העלאת כמות הירקות הירוקים העליים בתפריט באופן משמעותי.

ירקות כאלה הם הקייל המאד אופנתי היום, גרגיר נחלים, עלי מנגולד, תרד, באק צ'וי וגם ברמה קצת יותר נמוכה ברוקולי, כרוב ניצנים וחסה. לפי דר' פורמן, ריסוק העלים עם בצל ממצה מהם את הפוטנציאל הגלום בהם והחימום אחר כך לא הורס את הערכים התזונתיים, מה שריסוק לאחר החימום דווקא עושה.


 עם הידע הזה, קצת השראה מגלישה באינטרנט ובעיקר מאהרוני וחשק עז לממרח חדש הצטרפתי ליום בישול מופלא עם אחותי. קפצנו למכולת האורגנית בקרית אונו ורכשנו לנו קייל מסולסל להוסיף בריאות לממרח ושאר המרכיבים:

3 עלי קייל או עלי מנגולד או כל עלה ירוק כהה שימלא 3/4 כוס אם תקרעו אותו
1  בצל בינוני
2 כפות שמן זית
חמישה זוקיני או קישואים - לחצות ולפרוס לפרוסות דקות
כפית כורכום
מלח
פלפל שחור בנדיבות
2 שיני שום כתושות
עלים מחמישה/שישה גבעולי בזיליקום
1/3 כוס צנוברים קלויים קלות במחבת יבשה

לרסק במעבד מזון את הבצל והעלים לחמם את השמן מעט במחבת והוסיף אליה את הבצל והעלים המרוסקים ולהמשיך לבשל על אש בינונית 3-2 דקות. להוסיף את הקישואים, כורכום, מלח, פלפל, לערבב ולהמשיך לבשל עד שהקישואים רכים.



אם עושים כמה דברים תוך כדי, שימו טיימר על 5 דק', שימו לב שהאש לא חזקה וערבבו כל חמש דקות. כשנראה לכם שעוד חמש דקות הקישואים יהיו מוכנים, הוסיפו את השום ואחרי תום חמש הדקות, הכניסו למעבד המזון את התערובת עם הצנוברים הקלויים והבזיליקום.

הכי טעים על טוסט עם כמה טיפות לימון מעל....


גורמה בריא וקל לסנדוויץ, גם כשקר מהמקרר (לכסות עם שכבה דקה של שמן זית כשזה במקרר), וגם בסיס לא רע בכלל לפסטה, ניסיתי והבת שלי ממש אהבה...
ותודה מיוחדת לאחותי הצלמת המעלפת, סיגל בלייר-גת!


2 תגובות: